تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی

بیلبورد تبلیغاتی یا به اختصار بیلبورد با نوشتار انگلیسی Billboard که در طی مصوبه فرهنگستان زبان فارسی برگردان فارسی آن آگهی نما می باشد به محلی برای نصب آگهی ها و اعلانات گفته میشود. (همچنین دیده شده است که بسیاری از مردم به اشتباه از عبارت بیلبرد نیز استفاده میکنند). بیلبورد بی شک یکی از قدرتمندترین ابزارهای رسانه های محیطی به شمار می رود که همواره از دوران باستان تا امروز مورد توجه بازرگانان – کارخانجات – بانک ها و موسسه خدماتی بوده است. این نوع از رسانه محیطی معمولا در خیابان ها، میدان ها، تقاطع ها و بزرگراه ها که مسیر تردد وسایل نقلیه هستند نصب میشود و گاه بسته به نوع خلاقیت صاحبان آگهی یا شرکت های تبلیغاتی اجرا کننده تبلیغات آنها از قالب های یکنواخت خود خارج شده و با جذابیت های بصری آمیخته می شود.بیلبوردها بیش از آنکه ابزار تبلیغاتی باشند، یک رسانه به حساب می‌آیند، رسانه‌ای که می‌تواند پیام خود را به مؤثرترین شکل ممکن به مخاطب  منتقل کند. به رسانه‌ای که بیشترین اثربخشی را برای تبلیغات داشته باشد و موجب بقاء و موفقیت تبلیغات شود، «رسانه اثربخش» می‌گویند. به طور معمول بیلبوردها در زمره رسانه‌های اثر بخش جای می‌گیرند و بسیاری از شرکت ها،برای اینکه بتوانند فروش محصولات خود را در مخاطبین درونی کنند از این رسانه اثر بخش استفاده می کنند و بیلبورد به یک رسانه تعاملی تبدیل شده است تا بتواند بر مخاطبین تآثیر ماندگار بگذارد.

تاریخچه تبلیغات در ایران

تاریخچه تبلیغات در ایران را می توان به طور کلی بر دو دوره تاریخی تقسیم کرد :تبلیغات دوره باستان ،تبلیغات در عصر جدید.
تبلیغات دوره باستان: تبلیغات دوره باستان که به طور کلی تحت تأثیر کشاورزی و ویژگی های آن می باشد یک نوع ارتباطات شفاهی است و مانند سایر کشورهای دیگر باستان علایم تجاری، دیوار نوشته ها و جارچیها مهمترین شیوه های پیام رسانی و آگهی به شمار می روند.
تبلیغات عصر جدید:اما در عصر جدید ، با ورود دستگاه چاپ به ایران و انتشار اولین روزنامه (کاغذ اخبار) در عصر قاجاریه، اندک اندک آگهی های تجاری نیز به نشریات راه یافتند. بدین ترتیب آگهی در رسانه های جمعی ایران از دیوارکوب شروع شد و به نشریه های ادواری، کتاب، سینما، رادیو و سرانجام تلویزیون راه یافت.اولین روزنامه ای که مبادرت به درج آگهی کرد روزنامه وقایع اتفاقیه در سال ۱۲۶۷ شمسی بود.در عهد قاجار، آگهی، حداقل سه نام داشت ابتدا اعلانها و اشتهارنامه که قبول عامه نیافته است، سپس اعلان که مصدر باب افعال است به معنی آشکار شدن و علنی ساختن است و به دنبال تشکیل فرهنگستان ایران در سال ۱۳۱۴ واژه آگاهی جایگزین اعلان شد اما سرپاس مختاری رییس وقت اداره کل شهربانی طی نامه ای از ریاست وزرا درخواست کرد که چون کلمه آگاهی برای تأمینات اداره کل شهربانی تعیین شده است به تمام وزارتخانه ها و دوایر دولتی دستور صادر شود که از استعمال کلمه آگاهی به جای اعلان خودداری نمایند، لذا از این پس آگهی جای آگاهی را گرفت.

تصاویری از آگهی تبلیغاتی ایران پس از انقلاب

 

اجزاء تشکیل دهنده بیلبورد تبلیغاتی

۱- فونداسیون: که اغلب زیر زمین است و شامل میلگرد – بتن جهت استحکام و پلیت یا صفحه ای برای اتصال به پایه میباشد. بیلبوردها بسته به اندازه آنها و سنگینی سازه آن نیازمند محاسبات مهندسی و دقیق جهت اندازه و اجرای صحیح فونداسیون میباشد.

۲- پایه: از سطح زمین تا زیر صفحه اصلی بیلبورد که جهت نصب آگهی از آن استفاده میشود پایه تابلو نامیده میشود که به شکل های مختلف و بر اساس طرح سازه اجرا میشود که می تواند از جنس لوله های سنگین – بتنی و یا شبکه های فلزی باشد.

۳- صفحه نمایش آگهی: این قسمت از بیلبورد شامل فریم فلزی می باشد که بصورت شبکه ای اجرا میشود و روی آن با ورق فلزی پوشیده میشود که طرح بر روی آن نصب میشود.

۴- سیتم نور پردازی: در هر بیلبورد تبلیغاتی در صورت دسترسی به سیستم برق و امکان برق رسانی به آن با توجه ابجاد تابلو تقریبا برای هر یک و نیم متر یک پرژکتور لازم است. این قسمت از بیلبورد شامل دستک های کشویی جهت تعویض و تنظیم نور پرژکتور ها و قاب پرژکتور می باشد. در سالهای اخیر با توجه به بهینه سازی مصرف انرژی پیشنهاد میشود از پرژکتورهای کم مصرف با توان نور دهی بالا استفاده شود که سیستم های ال ای دی از این دسته هستند.

۵- راهرو ها و نردبان های تعویض رویه: یکی از مهمترین قسمت هایی است. که معمولا توسط سازندگان مبتدی بیلبوردها فراموش میشود و یا در این خصوص اطلاعاتی ندارد و کاربری آن را نمی دانند. این راهرو ها و نردبان ها باید بصورتی مهندسی و ایمن برای تردد نصاب رویه تابلو در نظر گرفته شده و ساخته شود چون یک سهل انگاری ساده در این قسمت امکان سقوط افرادی که در حال نصب رویه تابلو هستند را موجب شود.

۶- کلیپس و سپری: سپری که در چهار طرف صفحه نمایش آگهی و بر روی فریم نصب میشود. و در زمان نصب رویه تابلو بوسیله سپری آن را می کشند تا رویه صاف و یک دست باشد. بعضی از سازندگان تابلو جهت سهولت در کار از کلیپس و سپری استفاده نمی کنند و بجای سپری از چوب استفاده می کنند و برای نصب رویه نیز از منگنه بزرگ استفاده می کنند که معمولا حرفه ای نیست و باعث ایجاد چروک در بیلبورد میشود.

۷- رویه تابلو: رویه تابلو محل درج آگهی میباشد که در گذشته نه چندان دور بر روی پارچه طرح ها اجرا میشد و توسط نصاب تابلو بر روی صفحه نمایش آگهی چسبانیده می شد ولی در سال های اخیر با پیشرفت و ورود دستگاه های چاپ بزرگ بر روی بنر – فلکس و یا استیکر چاپ شده و جهت دید عمومی به نمایش گذاشته می شود.

۸- آگهی: این بخش برای هر مشتری متفاوت است و پس از طراحی توسط شرکت طراح و تایید مشتری، برروی بیلبورد نصب میشود. نوع اجرای آگهی میتواند: بنر، فکلسی، استیکر و … باشد.


تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی

۹- بخش فرابیلبورد و حجم: فرابیلبورد به بخشی از آگهی گفته میشود که داخل کادر مخصوص آگهی نیست و بیرون از بیلبورد قرار دارد یا به عبارتی از کادر بیرون زده است. جدیدا مشاهده میشود که شرکت هایی که دارای خلاقیت در زمینه تبلیغات محیطی هستند از این امکان هوشمندانه استفاده میکنند و علاوه بر استفاده از فضای داخلی و کادر بیلبورد از فضای فرابیلبوردی و بیرونی بیلبورد نیز استفاده میکنند. اطلاعات بیشتر را از لینک زیر به دست آورید: بیلبورد

مهمترین شهرها جهت اجاره بیلبورد

اجاره بیلبورد در شهرهای مهم و بزرگ یکی از فرصت های مناسب برای حضور برندها ، کارخانجات تولیدی، بانک ها و موسسات اعتباری برای اجرای کمپین های تبلیغات محیطی می باشد و همچنین وجود تابلوهای تبلیغاتی مختلف ابزارهای قدرتمندی برای رساندن پیام های تبلیغاتی صاحبان آگهی ها در مهمترین شهرها جهت اجاره آگهی می باشد که شامل:
اجاره بیلبورد در تهران
اجاره بیلبورد در اصفهان
اجاره بیلبورد در مشهد
اجاره بیلبورد در شیراز
اجاره بیلبورد در کرج
اجاره بیلبورد در ساری
اجاره بیلبورد در تبریز
اجاره بیلبورد در قم
اجاره بیلبورد در یزد
اجاره بیلبورد در کرمان
و… می باشد.

نکاتی برای طراحی بیلبورد تبلیغاتی

علاوه برسایز بزرگ بیلبورد تبلیغاتی موارد مهم دیگری هستند که باید در طراحی بیلبورد به آنها توجه شود. با توجه به هزینه بالا و زمان کمی که توسط افراد دیده میشوند نیازمند خلاقیت و تفاوت زیادی در طراحی اولیه بیلبورد ها هستیم. در ادامه محیطی دات کام ۸ نکته اساسی در این مسیر را مورد بررسی قرار داده است.

  •  محصول را بخوبی بشناسید:قبل از شروع به طراحی شما باید همه چیز را در مورد محصول مورد نظر بدانید، مشتریان هدف و پیام مورد نظر شرکت را تعیین کرده و نوع طرحی که قرار است بزنید را در ذهن مجسم کنید. در بعضی موارد انتخاب محل نصب بیلبورد بر عهده شما خواهد بود ولی در بسیاری از موارد جای آن از قبل تعیین شده و شما باید در جریان محل دقیق قرارگیری بیلبورد باشید.
  •  محصول را در بیلبورد نمایش دهید :محصولی که ارائه میشود باید بیشترین فضا را در بیلورد به خود اختصاص دهد. با توجه به آنکه تنها بین ۷ تا ۱۰ ثانیه امکان مشاهده تبلیغ شما توسط عابران وجود دارد باید چیزی ارائه دهید که در ذهن مردم باقی بماند.

 

 

تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی

  •  بیلبورد متنی و استفاده از کلمات : با توجه به زمان مشاهده بیلبورد شما میتوانید بین ۸ تا ۱۰ کلمه در آن استفاده کنید تا حتی افرادی که کمی سریع رانندگی میکنند قادر به خواندن متن شما باشند. در نظر داشته باشید که اسم شرکت، اطلاعات تماس و مشخصات محصول را در بیلبرد لحاظ کنید. همچنین میتوانید ویژگی های محصول را در آن قرار دهید ولی در نظر داشته باشید که کلمات خوانا، ساده و قابل یادآوری باشند و تا جاییکه میتوانید کلمات کمتری بکار ببرید.
  •  فونت و شکل متن :از فونت های ساده و ضخیم در بیلبورد استفاده کرده و به هیچ عنوان فونت های فانتزی که خواندن آنها مشکل است را بکار نگیرید. سایز متن باید با اندازی کافی بزرگ بوده و اندازه نام محصول بهتر است که ۱٫۵ برابر بقیه کلمات باشد. در انتخاب فونت مناسب بیلبورد باید خلاق و حساس باشید.

 

  •  تصاویر در بیلبورد : استفاده از تصاویر در بیلبورد بسیار رایج است. تصویر انتخاب کنید که مردم به آن خیره شوند ویا سر خود را برای دیدن آن بچرخانند. پس از تعیین ایده و هدف نوبت به انتخاب تصویر مناسب میرسد که باید در بیلورد شما فضای کافی را داشته و تا جای ممکن بزرگ باشد. تصاویر که جزئیات کمی داشته و به راحتی قابل فهم هستند امکان کوچکتر بودن را دارند.
  • استفاده از رنگ ها :ترکیب رنگ و استفاده از تضاد و همخوانی میان آنها میتواند موجب جلب توجه بیشتر عابران شود. زرد و قرمز ترکیب مناسبی برای بیلبورد هستند ولی استفاده از زرد در کنار مشکی میتواند تاثیر بیشتری داشته باشد. تفاوت رنگ زمینه و متن بر خوانا بودن کلمات و جلب توجه تاثیر گذار بوده و بهتر است که از رنگ های نزدیک به هم مانند ترکیب قرمز و نارنجی یا سبز و آبی استفاده نکنید.انتخاب رنگ اهمیت بالایی در طراحی شما خواهد داشت و در بعضی موارد میتوانید از رنگ سازمانی خود شرکت یا محصول در طراحی بیلبورد استفاده کنید. بهره گیری از سایه ها برای جدا کردن متن از زمینه نیز میتواند راه مناسبی برای خوانایی بیشتر کلمات اصلی باشد.
  •  سادگی بیلبورد در کنار خلاقیت :سادگی در طراحی این امکان را به شما میدهد تا آنچه مورد نظرتان است را به بیننده منتقل کنید و اجازه هر برداشت دیگری را از آنها خواهید گرفت. پیام اصلی بیلبورد را انتخاب کرده و تصویر یا متن مربوط به آن را مشخص کنید. با حذف هر مورد اضافه و ساده کردن طرح، پیام شما به راحتی منتقل شده و در ذهن بیننده باقی خواهد ماند. استفاده از خلاقیت میتواند تاثیر بالایی بر موفقیت بیلبورد شما داشته باشد، یک ایده ساده ولی متفاوت مردم را وادار به صحبت کردن درمورد آن خواهد کرد.

 

تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی

  •  چک کردن دوباره طرح :قبل از ارئه نهایی طرح و یا اجرای آن چندین بار غلط هایی املایی و گرامری را بررسی کرده و برداشت های متفاوتی که ممکن است از کلمات بیلبورد بشود را در نظر بگیرید. طرح به چند نفر نشان داده و نظر آنها را بپرسید، مهم آن چیزی خواهد بود که پس از ۷ تا ۱۰ ثانیه اول در مورد طرح بیلبورد شما می گویند.
    البته گاهی اوقات یک طراح نمونه ای آماده می کند که ممکن است بعضی از موارد ذکر شده در بالا را نقض کند ولی تاثیر زیادی بر بینندگان داشته و تا مدت ها در ذهن آنها بماند ولی رعایت این نکات در اکثر موارد موفقیت شما را تضمین خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.